Bland kattguld och guldklimpar

(ljud laddas upp så snart de tekniska problemen har löst sig)

Olycklig kärlek drabbar nog alla. Mig också. Massor av olycklig kärlek.
Det kunde vara frustrerande om varven. Inte minst för att jag ibland kände mig lurad eller till och med utnyttjad ibland.

En tonårings och in på 20-åringars kärlek är bland det starkaste och samtidigt det mest ömtåliga som finns.

Den så väldigt intensiva kärleken för yngre är som en brasa på knaster. Den behöver hela tiden nytt virke för att hållas levande. Den kan också släckas väldigt snabbt igen för att snart igen börja brinna för någon annan.

Men när den väl släcks är det som om hela världen släcks med den. Så kändes det när jag gång efter gång kärat ner mig i någon äldre man som ville ha någon för stunden eller någon att visa upp för en sommar.

Pappa fick ofta plocka ihop spillrorna av en bruten liten kille som å ena sidan inte ville prata om det, men samtidigt visade med varje atom i hans kropp att han behövde få erkänsla för sina känslor och upplevelser.

Kanske var jag mer känslig än andra killar, men låt gå.

Pappa såg till att kaffet hölls varmt de kvällar jag kom hem från en dejt tidigare än planerat. Han behövde inte säga något; bara svepa med handen över ryggen på mig.

När han väl sa något kändes det både som om mitt liv var gravt missförstått, men också som att han visste vad han pratade om.

Visst fick jag mina utbrott av frustration.

”Den där killen till kattguld kan du glömma. Du ser snart att bara guldklimparna finns kvar. Sluta välj vad du tror att du förtjänar, gubben. För hitintills har du underskattat dig själv.”

För varje fel hamnar jag mer rätt.

Som låten av Svenska Björnstammen: ”Ett fel närmare rätt”

Kommentera

