Alla behövs

Jag befinner mig i Enköping för jobb ett tag. Här gjorde jag värnplikten. Här gjorde pappa värnplikten och nu är jag tillbaka i tjänsten.

Ledningsregementet är sig likt. De småstadsliknande kasernerna – byggnaderna – ligger utplacerade längs med de effektiva transporttarmarna som delar området i olika funktioner, staber och utbildningsändamål.

Jag vill gena över gräsmattorna men kan fortfarande höra löjtnanten gorma: ”Bara får går på gräset. Vi är inga får,  Åström!”

Reflexmässigt vill jag skrika: ”Ja, löjtnant. Löjtnanten har rätt, såtillvida Ni inte ser beväringar som fårskallar!?”

Jag minns egentligen bara det roliga med värnplikten. Kamraterna allra mest.

Pappa och jag pratade ofta om lumpen, som värnplikten kallades för i folkmun.

Det var en självklarhet att göra lumpen i vår familj. Det skulle rusta en för påfrestningar som kunde vara nyttigt att känna på. Sömnbrist, matbrist, tvingas arbeta i lag (utan att helt trivas med alla, kanske) och att förstå sin roll i ett större sammanhang.

”Alla kan bidra med något, Micke. Det lär du dig i lumpen och inom Försvarsmakten; alla kan bidra med något och därför behöver ingen vara bäst på allt.” brukade pappa säga.

Som barn hade pappa varit klen, berättade han. Han var visserligen snabb och kvicktänkt. Därför fick han ofta bidra med tankegodset i lagarbeten.

Jag har alltid varit kreativ, strategisk och har haft lätt för att lära mig teoretiska saker. Du kan tro att jag fick bidra mer med hjärna än med ren råstyrka. Så var det i lumpen och så har det varit i internationell tjänst. Det behövs det också.

När jag tittar på kasernen som var mitt hem under lumpen ser jag också pappa. Kanske minner jag honom starkare nu för att jag skriver om oss? Kanske är det för hur pappa formade mig mot att mer självklart omfamna värnplikten när den i praktiken ändå inte var en plikt?

Hur som helst är det minnen som plockas fram nu. Minnen om mig och minnen av berättelser från pappa.

… En påminnelse om att alla behövs och att alla kan bidra med något.

Kommentera

