Mamma och pappas vansinniga kärlek

Hur fick egentligen mamma och pappa sitt förhållande att hålla? Den enkla förklaringen för pappa har alltid varit att han älskar mamma, men det måste vara något mer. Kärlek är en god grund att stå på, men för att verkligen stå en du älskar bi i alla år – då krävs det vansinne!

I vuxen ålder så kan jag reflektera över hur pappas arbete upptog väldigt mycket av hans tid. Mamma hade en väldigt stor börda, med syster och mig. Jämnåriga, som vi är, hade vi en grundsatt rivalitet om mammas uppmärksamhet. Det ledde till, kan vi säga, både gråt och dramatiska slagsmål i hemmet. Syster vann oftast.

Ibland fick mamma avlastning när syster eller jag var med pappa på hans jobb, men oftast var vi alltså hemma.

Att mamma inte röt ifrån och såg till att pappa var hemma mer frångår mitt förstånd ibland. Det funkade för dem, helt klart. Men vad fick dem att fortsätta med den här enorma ansträngningen?

Det kanske är just det som är hemligheten – att de ansträngde sig för varandra.

Ibland åkte syster, mamma och jag till pappas jobb med matlådor för att vi skulle kunna äta middagen tillsammans som en familj, då pappa jobbade natt. Det var en lång väg, minns jag. Men mamma såg till att vi alla höll modet uppe.

Pappa såg till att bjuda mamma på smått och gott, då och då. Som en mindre dejt och som om de delade en hemlighet i sin ritual av ett visst typ av plockgodis eller en viss typ av mat innan kvällens avsnitt av Dallas.

Det var små bitar av ansträngningar som gjorde att deras kärlek höll och håller än i dag.

Mamma, som är pappas ros.

Pappa, som är mammas knekt.

I ett för mig, vansinne till liv, men med enormt mycket kärlek. Mamma går varje dag till Solskiftet i Sundbyberg – demensboendet – för att ta hand om sin man och livskamrat. Det är kärlek – även när den är som mest hopplös.

Mamma och pappa är vansinnigt kära.

Kommentera

