En tid fanns det klarhet

Bengt Åström den 4 oktober 2010

Bengt Åström den 4 oktober 2010 Foto: Mikael Wallentin Åström

Bilden togs den 4 oktober 2010, kl 22:09.

Jag var hemma på ledighet från Afghanistan och kvällen handlade om att göra precis ingenting.

På bilden är pappas ögon trötta. Bromsmedicinerna för sin Alzheimer dränerade hans ork. Han hade otur ibland och tappade orden, men han hade sinnet med sig.

Jag reflekterade inte över vårt samtal då, men jag gör det nu. Nu, när jag går igenom mitt digitala arkiv – mitt digitala liv.

Vad pappa sade var:
”Det blir för stort för mamma sedan. Det är bättre om det blir mindre. För mammas skull… Sedan kanske jag behöver flytta också, det vet man aldrig.”

Pappa och mamma skulle flytta och samtidigt planerade pappa för när han inte längre skulle finnas till.

Pappa visste precis vad som väntade hans och mammas gemensamma liv.

Kommentera

