Påsk med musik

De här soliga dagarna som påsken tycks bjuda på kommer ägnas åt min absoluta favoritsyssla: kaffe på balkongen med något rispigt itunes-spår av Billie Holiday. Här delar jag pappas användning av musiken som ett njutningsmedel och tid för reflektion.

Till påsken tar jag med mig dator och delar koppen kaffe med pappa på Solskiftet i Sundbyberg.

Pappa kunde berätta om artisternas högfunktionella musicerande, men dysfunktionella privatliv. Han gav inte mycket för skvaller utan litade till musikernas egna berättelser för allmänheten eller framgrävda dagböcker som hade blivit till bestsellers med åren.

Ja, jag kan sakna de stunderna… Å andra sidan finns det nog inte mer av artisternas liv att tillägga för pappa. Det duger nog bra med musik och kaffe då.

Pappa hade en stark fascination för starka kvinnliga förmågor med en egen röst. Monica Zetterlund och Ella Fitzgerald är två andra musiker, jämte Billie Holiday som pappa spelade för mig ofta.

Jag spelar dem allt oftare i dag.

Har jag tur kanske pappa trummar med?

Det är faktiskt så att musik kan locka fram minnesraster som ligger djupt begravda under Alzheimers bråte och svårmod. Vem vet vilken del av pappa jag kan få ta del av och lära känna? Om inte – har vi ändå haft en fin sittning tillsammans.

Om du har din pappa i livet eller har någon som du ser som din pappa nära dig – gör något tillsammans med honom som han gillar i påsk.

Kommentera

