Förberedelser

Redan i dag förbereder jag mig mentalt för att åka till pappa på måndag.
Vilken tur att jag är omgiven av hjärtan som klappar för mig…

Det är ett bra tag sedan jag var på Solskiftet i Sundbyberg – demensboendet som pappa ligger inlagd på. Just för att det har gått en tid sedan senast vet jag inte i vilket skick pappa är i nu.

Visst har jag dragit mig från att besöka honom. Det ger mig nämligen en allt skarpare törn i hjärtat och ett allt mer avlägset minne av vad pappa har varit.

Rent förnuftsmässigt förstår jag att det inte är på det här viset. Rent faktiskt slits jag mellan förnuft och känsla. Rent principiellt är det närmast förkastligt att ta det avstånd från pappa som jag har börjat göra.

Nå väl… jag förlåter mig själv.

Snart är det måndag.

4 thoughts on “Förberedelser

  1. Ja, jag ser tydliga skillnader mellan dig och mig i hur vi hanterar sjukdomens framåtskridande.
    Medan du sörjer det funktioner som har försvunnit så gläds jag varje dag över de funktioner som fortfarande finns kvar.

    Vi vet båda vad sjukdomen innebär under sitt förlopp och jag gläds över varje dag som vi kan vara tillsammans, göra saker tillsammans om det bara är att sitta på altanen en stund och njuta.

    Ibland räcker det med att bara hålla handen en stund och bara titta på varandra. Mor mår bra, är lugn och trygg. Mor mår inte dåligt i sin sjukdom idag, så varför skall jag göra det?

    • Det är jättebra att du mår bra i din situation.
      Vi har helt klart olika skeden i både livet och i hur de våra är i sin sjukdomsbild.

      Jag undanber mig att förklara exakt hur far har det nu. Det jag kan säga är att han väldigt snart dör. Jag vet inte om du är medveten om det. Det här är ingen blogg om nuet. Det är en blogg om vår historia.

      Håll din mors hand och fortsätt glädjas.

      • Du behöver inte bli förbannad….
        Jag har upplevt det beskriver en gång redan för igår var det fem år sedan far gick bort och vi köpte världens vackraste blomma och satte på köksbordet.
        Men tack, du är borta fle mig…

      • Inte blir jag arg. Det är bara viktigt att mitt budskap går fram om att resan till var vi befinner oss nu inte är helt klar ännu. Fortsätt att reflektera. Jag uppskattar dig.

Kommentera

