Pappas arma matlagningssjäl

Ah, pappas arma själ när han lämnades ensam med oss barn. Syster och jag visste att middagen skulle bli oinspirerande kompositioner i form av blodpudding, fiskbullar i tomatsås eller möjligen någon form av kött och potatis med sås.

”Det här skulle mamma inte laga”, körade syster och jag när pappa lagade mat.
”Nej, kanske inte. Men nu är mamma inte här och det blir den här maten eller ingen alls.”

I vissa fall blev dissonansen mellan det sura, salta, söta och beska allt för påträngande. I de flesta fall blev dissonansen i ett, till synes, godtagbart recept allt för skarp i förhållande till det brända. Vid de här tillfällena hamnade vi på den lokala pizzerian eller möjligen Clock (en hamburgerkedja som var populär undermin uppväxt under 1980- och 1990-talet).

Pappas arma själ. Hur han ändå försökte göra sin mat fantasirik och spännande (och ätbar). Men oftast blev det ett totalt haveri. Ketchup, tabasco och lingonsylt hjälpte bara så långt.

”Vi säger inget till mamma va?”, räddade pappa pizza-kvällarna med och med en Disney hyrfilm från Pressbyrån för 50 kronor.

När jag stod i köket i dag kunde jag inte annat än le åt de där minnena. Själv är jag helt okej på att laga mat. Desto bättre på att baka, dock.

För mig är matlagning och bakning kemi. Oväntade smaker kan bli himmelska tillsammans, så länge som de värms upp vid rätt temperatur och kombineras i rätt mängder. I bakningen är det en mer exakt vetenskap.

Pappa uppskattade mina experiment när jag blev gammal nog att stå i köket själv. Mamma behövde inte oroa sig för att köksredskapen skulle spela i otakt eller för att vi skulle behöva köpa en ny stekpanna (igen). Syster… Ja, vid den tiden var vi nog mer bittra fiender än bästa vänner. Därför smakade hon sällan av maten som jag lagade. Däremot åt hon (och vännerna) gärna av kladdkakan och bullarna som låg nygräddade omkring 15-tiden varje lördag.

Kommentera

