Små vuxna

De ser ut som små vuxna i sina kostymer, studenterna som snart springer ut och ska möta… vem vet vad!?

De vita mössorna sprider ut sig som trutar och fiskmåsar på ängar och uteserveringar. Vissa av dem skränar mer än andra.

Pappa var stolt när vi begav oss till en kostymateljé för att skaffa mig min första passade kostym.

”En skräddarsydd kan vi nog vänta med, men en måttpassade ska du ha, gubben.”

Det blev en heldag och tack vare mina 18 år fyllda redan kunde vi runda av med god mat och dryck efter pappas smak och tycke.

”Tänk att du har blivit så stor nu, Mike? Det trodde jag inte när vi hämtade dig. Du var så liten och späd. Jag är så stolt över dig.”

Vi skålade i vitt och rött vin. Vi åt av det bästa med varandras sällskap som extra krydda.

Jag var inte tillnärmelsevis vuxen ännu, men behandlades ändå som pappas like.

Studentskivorna som löpte över två månader blev som en påminnelse för både pappa och mig att valpen bara hade blivit unghund. Låt gå. Det var en lärdom det också.

I spegeln, inför studenten, såg jag en liten vuxen. Kostymen satt prydligt och mössan gav mig medlemsskap i den förväntansfulla ungdomen – som inga sorger ännu hade i sinnet. Det fanns bara möjligheter.

”Det är ett ansvar att bli sedd som vuxen, gubben. Se till att göra det mesta av det. Varje dag.”

Kommentera

