Saktmod

Trehörna

Trehörna
Foto: Mikael Wallentin Åström

Jag har haft bråttom genom livet. Nu förstår jag vad pappa menade när han påminde mig om att alltid stanna upp och reflektera över var jag var. Dels skulle jag på det viset påminnas om vad jag hade att vara tacksam över precis här och nu; för det skulle hjälpa mig att förstå vad som behövde bevaras inför framtiden – för att klara av där och då.

Saktmod var en dygd.

Jag förstår nu att vi behöver saktmod för att förstå det möjliga och vad vi har precis framför oss att vara tacksamma över. Stunder som i dag, med nya och gamla vänner i Trehörna, Östergötland.

 

Kommentera

