Den enkla frukosten

”Vad ska du göra i morgon då?”

Pappa satte sig på sängkanten och klappade mig på pannan medan jag lekte med fingrarna och funderade över svaret.

I pojkrummet hade jag tapeter med grön och blå färgstänk över sig. Det såg ut som en ”spykula”, med sitt spräckliga landskap på väggarna. En av skarvarna hade jag börjat pilla upp precis bakom madrasskanten. När pappa hade kommit in för att stoppa om mig hade jag lagt en kudde mot väggen, som för att dölja mitt självtröstande pill på väggen.

Pappa hade åkt hem under en rast. Han jobbade en gång för länge sedan som ambulerande utryckningsväktare. Radion skränade till då och då, med en lätt notis från pappas sida.

”Jag måste tillbaka ut snart, men jag kommer tillbaka när du ska till dagis igen. Vill du säga att pappa kommer nu? Säg ‘kom’ efter bara.”

”Jag vill att du ska stanna.”

Pappas blick såg besviken men ändå glad ut. Han kramade om mig hårt. Stoppade om mig med täcket tätt omkring mig och pussade mig på pannan.

”Jag är snart hemma, Micke. Då kan vi dricka varm choklad tillsammans.”

Pappa gick… och jag pillade på tapeten intill dess att jag somnade. På morgonen hade mamma dukat fram frukost och där satt pappa, med varsin kopp varm choklad.

Vad jag inte visste då, men som jag vet i dag är att pappa jobbade till 03 den natten. Han åkte hem och sov och klev sedan upp för att äta frukost med syster och mig. Han måste ha varit helt utkörd.

Min älskade far…

Kommentera

