Precis som pappa

Bengt och Benjamin 2009

Pappa Bengt och systersonen Benjamin som myser år 2009
Foto: Privat

Nej, mina (obefintliga) äggstockar slutar inte skrika bara för att våren har blivit sommar. Det finns en inneboende barnlängtan som vill ta itu med de otåliga åldrarna och de oresonliga tonåren.

Jag vill känna till varje liten skråma och blåsa bort ”aj” från skrubbade knän, precis som pappa på mig.

Jag vill kittla mitt barn tills att skratten bubblar över i gap om att få mig till att sluta för att sedan be om mer kittling, precis som mellan mig och pappa.

Jag vill bevara det oförstörda hos mitt barn när pinnar, kottar och stenar plockas hem och behandlas som levande ting, precis som pappa lät mig hållas som så.

Jag vill bråka om oredan på rummet och belöna för redligheten i sättet hos mitt barn, precis som pappa gjorde med mig.

Jag vill utmana mitt barns gränser för att få bekräftat att det är en egen individ med en egen vilja, precis som pappa utmanade mig.

Jag vill älska mitt barn gränslöst och förutsättningslöst, precis som pappa gjorde med syster och mig.

Kommentera

