Glömma att en glömmer

Jobbet hade i dag personaldag. En briljant föreläsare, Jenny Åkerman, pratade om vår fantastiska hjärna och hur vi kan använda den för  att utveckla oss själva.

Några lärdomar var bland annat att vi känner oss förvirrade precis innan vi lär oss något nytt. När vi är tonåringar kopplar hjärnan helt annorlunda än när en vuxen tänker och därför lär vi oss på olika sätt genom hela livet.

Våra tankebanor blir till tankevanor, berättar Jenny. Invanda mönster är bra när vi vill ha samma resultat, men när vi vill utvecklas gör vi det bäst genom att ställas inför nya problem.

Sedan kom vinkeln om minnet. Den normala glömskan och den sjuka glömskan. När Jenny tog exemplet om att glömma någons namn har vi ett typ av förhållande till det som säger att det tillhör normalbilden. Men vad händer när någon vi älskar glömmer bort en helt? Den onormala glömskan.

Det skar som exploderat glas i mig av minnen när pappas tomma blick mött mig. Varje synapsdamm fräste till av ett svidande magplask och elchocken sökte sig till ryggmärgen som födde enormt obehag och en känsla om behovet av att fly uppstod kort.

Jag satt förstås kvar. Sökte igenom mina minnesraster och kodade av de bästa minnena jag kunde få fram i alla de mentala palats som jag skapat för vart och ett av dem.

I de mest förgyllda rum satt pappa och täljde mig barkbåtar. I biblioteket satt han och läste högt ur Pelle Svanslös och på borggården stod han med sina närmaste vänner.

Hjärnan är fantastisk. Men den glömmer att du glömmer ibland. Är det normalt eller inte normalt? Det kan nog bara våra närmaste svara på.

Pappas omgivning – vi – upptäckte att något var fel tidigt. Därför fick vi också några extra år med honom – som han en gång var.

Nu finns han i mina palats.

Kommentera

