Spröda vingar

Vi börjar närma oss slutet på berättelser, tankar och upplevelser om mig och pappa. Varje dag har jag fått en stund till eftertanke och till att nystat upp de minnen som ligger invävda i ett sprött skal av upplevelser.

Pappa förklarade en gång att det spelar någon roll hur något faktiskt var eller är, utan hur något upplevs som spelar störst roll. Minnen – falska som sanna – gavs liv och möjlighet att flyga med hjälp av upplevelsen.

Den gången jag rymde från daghemmet upplevde mamma och pappa som något hemskt och de var förtvivlade en lång stund, även efter att personal och polis hade hittat mig. Jag däremot upplevde det som spännande och jag minns fortfarande fragment av snälla tanter och farbröder kring skogarna i Sundbyberg som hjälpte mig att hitta tillbaka till daghemmet.

Jag minns också hur Maggan gick hand i hand med mig tillbaka till Midgårds daghem och i tysthet. Jag har upptäckt världen och var stolt.

Mina minnen var just mina och mina upplevelser av när de skapades gjorde att just min sanning flög högst. Vem ville neka en upptäcktsresande sitt självförverkligande – även om han bara var fem år? Varken pappa eller mamma skällde ut mig, men lät mig förstå att det var Maggan och de andra fröknarna på dagis som bestämde när och hur jag fick gå från dagis, intill dess att syster och jag blev hämtade.

När jag skriver om pappa och mig inser jag nu att det inte räcker med att försöka nysta upp minnen om pappa… jag behöver nysta upp min upplevelse som får mig att hålla kvar vid minnet av pappa. Vad får pappas berättelser att flyga? Är berättelserna starka nog för att minnas ”rätt”?

Försökt själv att minnas och känna hur något var… Fråga hur andra upplevde det hela. Kanske får du en helt annan upplevelse serverad – som får just deras minnen att flyga.

Kommentera

