Dukat till avsked

Någon gång ska vi ut på vårt sista äventyr, pappa. Från hamn till hamn i Stockholms skärgård ska vi – din familj och de dina – njuta av ett sista sällskap.

Vid varje hamn ska vi äta oss igenom skärgårdskulturen och vi ska sjunga med till Evert Taube och Fred Åkerströms vackraste sånger när vissångarna bjuder på sin repertoar. Vid sista hamnen är det dukat till avsked.

Vi ska skråla, skåla och låta sorlet med de bästa från ditt liv rama in vårt honnörsbord.

Där sitter syster, mor, du och jag.

I vassen ska vi höra ekot av fnittret som syster och jag gav på Väddö när vi var små och sedan höjs volymen i björklövsklangerna i en overture av vår yviga tonår för dig och mamma som under trädkronan tålmodigt står och väntar på stiltje.

Vi promenerar barfota längs med stranden och ackompanjeras av bruset från havet som omsorgsfullt raderar spåren där vi gått. För här ska inte Alzheimer hitta dig. Här ska bara vi och de dina få ta del av dina brösttoner av glädje och frihet som är ledmotivet till vår orkester omkring oss.

På himlen drar slöjmolnen in och dansar med i din glädje och till ängsblomssånger. De hopar sig i ett skådespel där varje glädjande minne som du förlorat är regisserat intill perfektion och vi njuter av ditt dansande liv. Molnen förtar ej värmen från solen eller besvärar havet från sitt melodiska brus.

Ditt grepp om livet är lika starkt som mitt grepp om dig – den första gången vi sågs. Din längtan iväg är lika stor som den glädje du känner när vi alla är tillsammans.

När du väljer att resa iväg, pappa. Minns då att jag är evigt tacksam för allt du har givit mig och allt vad du lät mig bli.

Jag vill tacka dig för de bitar du givit mig att pussla ihop själv. För nu kan jag äntligen möta dig som vuxen – som jämlikar.

Jag älskar dig pappa.

 

Kommentera

